Skilda världar

Torsdag kväll: Det är dags för den traditionsenliga torsdagsfikan med gamla tjejkompisarna. Vi befinner oss på ett café i Malmö och på bordet står te och kaffe. Alla vännerna har jobb och stadigt sällskap och majoriteten av oss i det här gänget har antingen barn eller ska gifta sig inom ett och ett halvt år. Konversationen under fikan håller sig undantagslöst kring barn och bröllop. På grund av en nyligen yppad förlovningsnyhet så fokuseras samtalen denna gång kring ringbyten.

Fredag kväll: Kvällen påböras på en korridor i Lund och jag bytar om till de skrynkliga kläder jag burit med i väskan under skoldagen. Det är Therese som har ordnat förfest innan nationens eftersläpp och vi är ett gäng tjejer som lagar pizza och dricker oss onyktra. Förutom oss så är det Maria och Kristin från klassen och så ytterligare några tjejkompisar till Therese. Jag är den enda som inte är singel och bortsett från Kristin så är alla några år yngre. Vin dricks trots frånvaron av vinglas, cider hävs ur burk och tetrapack pryder bordet. Tjejerna stylar varandra i Thereses lilla korridorsrum och fotoblixtarna går varma. Jag blir så inspirerad att den halvtomma vinflaskan får följa med som färdkost på väg till bussen, även om fjortisvibbarna snart överväldigar mig och får mig att sätta ner flaskan på marken. Efter inträdet på 50 kr möter vi upp med klasskompisar och oförskämt billiga drinkar och tillsammans med övriga studenter dansar vi natten lång.  

Det är nog ingen överdrift att påstå att jag lever i två ganska skilda världar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0